O snaze kmotra Chrenka ovládnout veškerá zdravotnká zařízení v Moravsko-Slezském kraji včetně všech návazných služeb jsem psal již dříve v článku "Kde vzal hejtman Palas své miliony ? Je možné, že od Chrenka a spol. " Situace se i nadále vyvijí špatně, hejtman i příslušní úředníci "kraje" dělají vše pro to, aby Chrenek svůj plán dotáhl do pro něj úspěšného konce, aby miliardy ze zdravotní daně ( zdravotního pojištění" pěkně plynuly do soukromých kapes několika "lumenů" !

Podívejme se jak vývoj pokračuje:

Nemocnice v Havířově: z 8 nedávno postavených operačních sálů se reálně využívá 5. Potřebuje dostat do areálu další kvalitní obory nejlépe operační, má na to prostory i vybavení.
 

Nemocnice v Orlové : odcházejí z ní lékaři, nemá vybavení a investice do nemocnice by byla v řádu stovek miliónů, což pro nemocnici ve 40 tis. městě nemá efekt a její budoucnost je v následné péči a kvalitní poliklinice.
 

Řešením tristního stavu je proto převzít minimálně neurologii a ortopedii, spojit lékaře v Havířově s tím zbytkem z Orlové a ponechat vše v Havířově a to včetně peněz ze zdravotních pojišťoven. Tuto cestu potvrdily před časem i nějaké odborné audity. Celkově to znamená hlavně ponechání péče v rukou zařízení vlastněných přímo krajem, pouze provedení transformace a dospecializace tak, aby s ohledem na nedostatek lékařů a vybavenost měla celá transformace nějaký směr.

Realita odboru zdravotnictví krajského úřadu, vedeném paní Tomanovou:
- neurologii přesměrovat ano, ale jen v ústní rovině a potichu ředitel Karviné a MSK dělá vše proti
- ortopedii nechat zhynout a nechat možná Třinci a Frýdku (což je nesmysla s ohledem na spádovost a možnosti dojíždění pacientů) - ve skutečnosti předat soukromé Hornické nemocnici nebo Agelu

Dlouhodobá praxe na „kraji“ je: nic nerozhodnout a nenápadně spíše nemocnice umořit nesmyslnými příkazy a směrnicemi (elektronické soutěže nad 30 tis. a podobně což je každá drobná oprava místo hranice 100 tis, ) tak, aby nemohly fungovat a postupně bylo možno dostat pod kontrolu poradců a externích firem společné nákupy (pan Šlachta a jiní). Další obvyklou praxí je neochota nařídit vzájemnou koordinaci mezi zařízeními MSK - předávání si pacientů, vzájemná podora laboratoří) - prostě model co je doma ve skupině to přináší zisk.
Také je jasně patrná snaha příslušných a pověřených pracovníků dostat do systému externí firmy – na úklid najímat firmu NW Dias, zrušit nemocniční prádelnu a prádlo na vyprání posílat k najaté firmě, atdatd.

Nemocnice jsou nuceny vedením kraje a samotným vlastním managmentem nemocnic používat co nejvíce laboratoře či dodavatele léků z AGELu (p.Bílovec), fakultní nemocnice a podobně.

Zatímco obvyklý fungující model soukromé svéry obnáší maximální využívíní vlastních kapacit- ergo - co nejvíce věcí zajišťovat vlastními silami a vlastními dodávkami, nemocnice M-S kraje mají tendenci přesně opačnou - nejlépe vše dodavatelsky - externě a za pomocí blízkých poradců.
 

Jediná cesta k záchraně nemocnic :
- Odstavení historicky neschopných pseudoodborníků svázaných s MSK, s cílem jasně definovat koncepce pro nemocnice MSK tak, aby se chovaly například jako skupina AGEL a mohlo tak dojít ke konkurenci.
- Upozornění na skutečnost, že zejména VZP povoluje vznik nových ambulancí a zařízení, přičemž nemocnice nedostanou nic, přičemž VZP se tak cíleně podílí na likvidaci nemocnic, respektive na plánu, jak je vehnat do problémů a umožnit jejich převzetí zájmovými skupinami kolem kmotra Chrenka a spol.
- Eliminace některých ředitelů napojených na stávajícího hejtmana a vedoucí odboru, kteří napomáhají převzetí nemocnic zájmovými skupinami kolem kmotra Chrenka a spol.
- Investice do obnovování majetku nemocnic tak, že jedno zařízení vykonává podpůrné služby pro druhé - peníze zůstanou uvnitř - lékárny, prádelny, ...
 

Smutnou kapitolou a bolestí MSK ve vztahu k nemocnicím jsou investice:
- například do letiště je každoročně investováno v řádu stovek mil. a přitom každý normální dopravní odborník ví, že regionální letiště nebude s ohledem na konkurenci mít více pasažerů a jeho budoucnost je maximálně v nákladní dopravě, nicméně pro pány Lukšu a jiné to je zajímavá transformace
- naopak nemocnice dostávají drobné a to ještě složitě přes fondy EU , zatímco konkurence vesele okolo investuje a má prostředky na rozvoj - výsledkem jsou chátrající budovy a vybavení, jejichž opravy musí nemocnice řešit půjčkami a dluhy, a když už se pak nemocnice zadluží moc, lze je krásně na stříbrném podnosu předložit soukromé svéře.

Je evidentní, že celá akce je dlouhodobě připravována, pečlivě naplánována a realizována za přímé podpory kraje a samotného hejtmana Palase. Však na ten svůj několikadesítekmilionový pension někde vydělat musel, že …...