Podnik Škoda letos finalizuje homologaci technicky jedinečné třísystémové lokomotivy 109E, která se díky plánovanému získání osvědčení operability v řadě evropských zemí může stát vážným konkurentem více západních výrobců, mimo jiné i pro firmu německo-kanadskou firmu Bombardier. Ta ačkoli srovnatelnou lokomotivu nedodává, napadá Škodovku z neoprávněného užití know-how,“ sdělil mediální zástupce "Škodovky" pan Binder.
Škoda se s Bombardierem v Rakousku soudí. Škoda podávala v roce 2002 přihlášku do tendru na lokomotivy pro České dráhy, které měly být vyrobené podle licence Bombardieru. Soutěž byla zrušena a smlouva vypovězena.
Do nové soutěže ČD se už Škoda hlásila samostatně s vlastním výrobkem. Po kanadském výrobci požadovala vrácení části peněz za licenci, která nebyla naplněna. Bombardier ale podle Bindera žádá úhradu více než dvojnásobku za vypovězení smlouvy. Rakouské soudy dosud nerozhodly. Výsledek soudu bude také velmi zajímavé sledovat.
Lokomotiva je ve finálním stadiu zkoušek podle norem TSI a rakouských národních předpisů nutných pro uvedení do běžného provozu v Rakousku, Německu, ČR, Slovensku, Polsku a Maďarsku. Tyt zkoušky a testy byly prováděny právě v Rakousku. A k čemu určitě zcela náhodou nedošlo .... firma Bombardier požádala Rakušany o zabavení české lokomotivy a Rakušani se ani moc nebránili- lokomoiva byla uprostřed běhu testů zabavena. Přitom všem , a především firmě Bombardier je jasné , že přerušení homologačních testů v Rakousku může odsunout možnost nasazení české lokotivy do provozu a ohrozit účast Škody v řadě připravovaných zahraničních tendrů. Je proto jasné, že to byl právě cíl Bombardieru, který tímto způsobem bezprecedentně používá špinavé triky v konkurenčním bojiproti českému výrobci, a Rakušané mu v tom s velikou radostí pomáhají. K zabavení lokomotivy na území Rakouska totiž neexistuje jediný relevantní důvod.
Považuji za naprosto nutné, okamžitě podat žalobu jak na firmu Bombardier, tak i na stát Rakousko a jeho úřady jak k EU, k Evropské komisi, k mezinárodnímu soudnímu dvoru ve Strasburgu i v Luxemburgu a požadovat vysvětlení, omluvu a náhradu všech případných škod, které budou postupem Bombardieru a Rakouska způsobeny. Není absolutně možné nadále tolerovat arogantní přístup , jaký je vůči ČR a českým výrobcům ze strany zahraničních firem a některých států používán a uplatňován.